Nederland geen land voor roadrunners

Morgen is het zover: dan kunnen snelheidsduivels hun hart niet langer alleen ophalen op de Afsluitdijk, maar ook op stukken van de A16 (12 km), de A2 (16 km) en de A6 (82 km). En dat is nog niet alles: als het aan minister Schultz ligt, rijden we binnenkort op één derde van de Nederlandse snelwegen 130 kilometer per uur. Dit is een slecht idee. Het verhogen van de maximumsnelheid op snelwegen is niet alleen milieubelastend en onveilig, maar ook onuitvoerbaar. Nederland leent zich niet voor roadrunners.

Ik heb het aan den lijve ondervonden. Niet op de Afsluitdijk, maar in Duitsland, het land waar de Nederlandse die hard automobilist af en toe naar toe gaat om even de wind door zijn haren te voelen waaien.

Ik was op weg naar Berlijn, waar het direct over de grens al begon; waarom stonden er nergens borden met een maximumsnelheid langs de kant van de weg? Ook mijn TomTom, die anders zo trouw aangeeft hoe snel ik mag rijden, liet mij in het ongewisse. Ik besloot eerst maar eens netjes op de rechterrijstrook te blijven, waar ik 120 reed terwijl ik voortdurend werd ingehaald door auto’s die zeker anderhalf keer zo hard leken te rijden.

De rechterrijstrook was bijna leeg – een goed moment voor een experiment. Ik zette mijn duim op het gaspedaal en zag mijn snelheidsmeter opschuiven: van 125 naar 130, naar 135… Mijn Mercedez-Benz kwam tot leven; dit was waarvoor hij was bedoeld!

Toen zag ik een groene Volkswagen op de invoegstrook verschijnen. De bestuurder zette zijn knipperlicht aan en zette zijn auto binnen twee seconden op mijn strook, met een snelheid van ongeveer 80. Ik keek naar links, maar kon niet uitwijken; op de linkerstrook werd ik nog steeds met 150 kilometer per uur ingehaald. Nu uitwijken zou een aanrijding betekenen. Razendsnel kneep ik de rem in. Jonne schrok wakker uit haar middagslaapje en ik voelde mijn hart kloppen in mijn keel. Ik had een noodstop gemaakt.

Invoegstroken in Duitsland zijn korter dan die in Nederland. Daar wen je aan en daar kun je rekening mee houden – door bovenstaand incident leerde ik uitwijken zodra er een invoegstrook in beeld kwam. Wel op tempo uiteraard; anders kwam je links weer in het geding. Ik heb mijn snelheidsmeter op het traject naar Berlijn dan ook meerdere malen zien oplopen naar 145 km/u.

Als het in Duitsland blijkbaar kan, waarom dan in Nederland niet? Het belangrijkste argument is dat harder rijden ons wel de nadelen brengt, maar geen enkel voordeel. Onze wegen zijn te kort om echte tijdswinst te behalen. Zo heeft een automobilist die 130 rijdt op een traject van 82 kilometer slechts drie minuten tijdsvoordeel ten opzichte van iemand die 120 rijdt.

Bovendien zal een hogere snelheid de doorstroming op de weg niet bevorderen. Dat komt door ons rijgedrag. Nederlanders zijn namelijk eigenwijs: als wij 70-borden boven de weg zien, negeren we die tot we bij de file zijn aangekomen, om vervolgens hard op de rem te trappen. En dat is precies de oorzaak van de file. In Duitsland doet men dat beter: iedereen houdt zich bij grote drukte keurig aan de snelheidsbeperkingen, waardoor je niet in de file belandt, maar je na een paar minuten weer plankgas kan.

Een snelheidsverhoging naar 130 kilometer per uur levert ons dus niets op, behalve een hoop ellende: meer verkeersslachtoffers, hogere benzinekosten en bovenal een onevenredig hoge CO2-uitstoot. En dat kunnen we niet gebruiken in tijden van de economische crisis en de klimaatcrisis. Het is een egocentrische, politieke maatregel. Een speeltje voor minister Schultz.

Eén antwoord op “Nederland geen land voor roadrunners”

  1. wij houden het met onze Mercedes Sprinter bus altijd 80-100 km/u, als waren wij bus/truck/caravan/aanhanger. soms zit dat er ook aan… wij kunnen niet verdwijnen en hebben ook gewoon plek nodig, ook in t buitenland, hard optrekken heeft ook weinig nut. de overbrenging is iets van zgn “1:4” dus 80 = 2000 rpm, 90 = 2250 100 = 2500 120 = 3000 enz (dit is zuip en gil, vind dieseltje niet ok, dat horen we, dus jakkerneuzen kunnen de hik krijgen. wij willen de radio kunnen horen voor de info en kunnen meezingen zonder schor te worden
    top zal zijn .. +_ 165? km uur 1:4,5? op maximum dus net zo’n zuiper als een GMC bus bij de helft van die snelheid hahaha
    gegevens van mercedes en van merceds fanaat sites. ja, wij zijn besmet fanaat, guilty as charged
    130 = 1:7? decibel schatting 80
    120 = 1:8 75
    110 = 1:9 70
    100 = 1:10 65
    90 1:11 60
    80 = 1:12 55

    80-100 werd en word in BRD altijd geaccepteerd op de rechter en evt middenrijbaan, het rijdt stil en zuinig. Je schreef benzine, is’t geen moderne Euro 5 Diesel by the way met filter, mag vast van groen links ? gooi er wel de goeie brandstof in he, als ie zo stil is. anders ist janken. just a thought.

    vindt je kind vast ook rustiger.
    de Duitse politie zet steeds meer borden neer “reisen, nicht rasen” maar kennelijk nog niet richting jouw bestemmingen…?
    wij zien veel maximumsnelheidsborden van 30 tm 130 en hoogstens richtgeschwindigkeit 130 als blauw adviesbord

    Je mag 250 (hierboven zijn Duitse karren “uit veiligheid in een herenakkoord uit 1984? na een energiecrisis “begrensd” :) soms mag het “even” als je durft en kunt en het kan. Het is geen eis tot scheuren of zo. toch? je vriendelijkheid had je klemgezet tot paniek toe. zinloos. verkeer is tamelijk anoniem kuddegedrag waar je kleine tempoverschillen kunt wegwerken als je niet links kunt, rechts volloopt en de invoeger ook niet anders meer kan

    jagen is ook zinloos, komen die lui weer een busje tegen dat 100 rijdt op “tempomat” cruisecontrol zoals wij haha. net goed.

    zelfs dan zijn er lijpo’s die de “250 blocker” eruit laten programmeren

    groetjes,

    Buisman

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *